国内专家的点评

    发布时间:2021-05-23

       1. 北京大学 马伯强教授

      中国高海拔宇宙线观测站(LHAASO)合作组发现了人类探测到的最高能量的宇宙伽马射线光子,其能量超过了帕电子伏特(PeV)。 

      该发现不仅对人们理解宇宙线起源具有重大价值,也为检验基础物理学的理论及概念提供了绝佳的机会,可用以探索超出标准模型和相对论的新物理--例如洛伦兹对称性的破缺。 

        

      The LHAASO cosmic-ray telescope discovered most high energy cosmic photon event (with energy up to 1.4 PeV) by human being. Precise measurements of these high-energy photons can provide clues to the astrophysical origins of cosmic rays and to the processes that accelerate particles to such great speeds from the surrounding extreme regions, or even give us valuable hints on the evolution of celestial bodies and on the early history of the Universe. Such high-energetic photons from cosmos may also enable us to test fundamental physics concepts and symmetries and even probe new physics that go beyond the Standard Model and General Relativity -- such as ideas of Lorentz invariance violation. 

        

      2. 河北师范大学 崔树旺教授 

         几代先人的殷切期盼, 

           吾辈十几年的日夜熬煎, 

          承载着后生们国之利器的高原梦想, 

          LHAASO,起锚远航, 

          追根溯源,宇宙线射来的反方向!” 

        

      3. 高能所 马欣华研究员 

      拉索看到了有史以来人类看到的最高能量的光, 

      将多波段观测天文学推向新的高潮。 

      我们在惊叹大自然的鬼斧神工之余, 

      更好奇大自然是怎样产生这么高能量的光的? 

      我们在惊叹拉索的成果超乎预期之余, 

      更期望拉索再创辉煌。 

        

      LHAASO sees light with the highest energy historically seen by mankind, 

      pushing multi-wavelength observation astronomy to a new climax.  

      When astonished at unimaginable power of nature,  

      we curiously wonder how nature creates such energetic light? 

      When astonished at achievement of LHAASO above expectations,  

      We expect LHAASO makes further progresses. 

        

      4. 西藏大学珠峰研究院常务副院长 陈天禄教授 

        从云南落雪山到西藏甘巴拉山,继而到西藏羊八井,再到如今的四川海子山,我国的地面宇宙线研究伴随着共和国的强大而壮大。高海拔宇宙线观测站LHAASO是我国自主设计建造的国家重大科技基础设施,1/2规模阵列即取得γ天文领域的重大突破性进展证明了LHAASO在粒子天体物理领域的强大发现能力,也预示着我国将引领这一领域的发展。 

        

      5.高能所 陈松战研究员 

      高海拔宇宙线观测站LHAASO本次观测到12个超高能伽马射线源,并突破至PeV伽马射线无人区,开启了超高能伽马天文新时代,具有重要的里程碑意义。LHAASO实验对超高能伽马射线的探测灵敏度将长期处于国际领先水平,本次成果也标志着LHAASO时代的开启。" 

        

      6.武汉大学 王伟教授 

      PeV伽玛射线辐射源的发现是LHAASO第一个最重要的科学发现,这是人类首次发现银河系辐射源加速膝区高能宇宙线的观测证据,同时大量PeV辐射源的发现也对极高能伽玛射线的辐射机制及宇宙线的物理起源提出了一些挑战并打开新的思路,可以预期大量多波段观测设备将开始对准LHAASO的新发现,开展证认和物理本质的研究。期待LHAASO出产更多重大发现! 

    附件下载: